День астероїда: міжнародна спільнота нагадує про небезпеку з неба

30 червня світ відзначає День астероїда (Asteroid Day), покликаний привернути увагу до постійної потенційної небезпеки, яка надходить від астероїдів, а також – до заходів, які можуть вберегти Землю, її населення та майбутні покоління від катастрофи.

Однією з головних загроз розумному життю у нашому всесвіті є висока ймовірність зіткнення астероїда з населеними планетами,”

– астрофізик Стівен Гокінґ.

У 1968 році американський фізик та винахідник Луїс Альварес отримав Нобелівську премію з фізики за дослідження елементарних квантових частинок. Проте вчений став більш відомим завдяки іншій праці. У 1980 році Альварес разом зі своїм сином Волтером опублікував теорію, згідно з якою 65 млн років тому масове вимирання динозаврів було спричинене зіткненням з астероїдом.

Луїс Альварес зі своїм сином Волтером
Батько та син: Луїс Альварес зі своїм сином Волтером поряд з геологічним виступом Вапняку біля міста Губбіо, Італія. Права рука Волтера спирається на крейдовий вапняк, який виник у Межево-палеогеновий період (K-Pg). Джерело: Courtesy of Lawrence Berkeley National Laboratory

Це фатальне зіткнення не лише викликало гігантські за своїм масштабом землетруси та цунамі, але й призвело до утворення велетенської пилової хмари. Щільні хмари блокували надходження сонячного світла впродовж декількох років. Глобальні зміни умов на планеті мали драматичні наслідки для динозаврів, однак їхнє вимирання відкрило численні екологічні ніші, які успішно зайняли наші пращури ссавці.

Луїс та Волтер Альвареси звернули увагу наукової спільноти на одну з подій в геологічній історії Землі, яка докорінно змінила умови життя на Землі. Однак, це було не перше зіткнення Землі з астероїдом.

30 червня 1908 року над річкою Підкам’яна Тунгуска, що в Сибіру, пролетіла вогняна куля. Об’єкт так і не дістався поверхні. На висоті близько 10 км пролунав вибухнув. При цьому, енергія, яка виділилася в результаті цього вибуху, була еквівалентна 10-20 мегатоннам тротилу – майже половина потужності найбільшої в історії людства водневої бомби.

Наслідки вибуху Тунгуського метеорита
Наслідки вибуху Тунгуського метеорита. Джерело: Леонід Кулик

Зіткнення з Тунгуським метеоритом спричинило вибухову хвилю, яка двічі обігнула земну кулю. На площі 2 тисяч км кв. були повалені стовбури дерев, але рештки метеорита так і не знайшли. Саме роковини Тунгуської катастрофи, найбільш руйнівного зіткнення з космічним тілом в сучасні історії Землі, стали днем, у який відзначають Міжнародний день астероїда.

Міжнародна ініціатива

Ініціаторами Дня астероїда у 2014 році стали дослідники та підприємці: режисер Григорій Ріхтерс, директор Фонду B612 Даніка Ремі, астронавт місії Аполлон-9 Рассел Швейкарт, а також астрофізик та гітарист групи Queen Брайан Мей.

Браян Мей у NASA
Астрофізик та музикант Браян Мей у NASA. Джерело: Nerdist

Робоча група Дня астероїда розробила “Декларацію 100x”, яку підписало понад 20 тисяч активістів, зокрема Річард Докінз, Білл Най, Пітер Гебріел, Олексій Леонов, Кіп Торн, Мартін Джон Ріс, Браян Кокс та ін.

2016 року 71 сесія Генеральної асамблеї ООН прийняла резолюцію, якою встановила 30 червня Міжнародним днем астероїда.

Згідно з сайтом asteroidday.org, торішній День астероїда охопив понад 1200 незалежних подій у 200 країнах планети. До міжнародної кампанії вже долучилися такі організації, як Європейське космічне агентство (ЄКА), NASA та ін.

Чому це важливо?

Що ж, астероїди та метеорити – дуже поширене явище у нашій Сонячній системі. За словами дослідників, близько 1 мільйона астероїдів потенційно загрожують Землі, проте ми встигли дослідити лише близько одного відсотка від цієї кількості.

Це дуже важлива акція, яку варто проводити, щоб привернути увагу всіх людей до небезпеки потенційного зіткнення,”

– розповіла Science Ukraine Катерина Францева, PhD student в Нідерландському інституті космічних досліджень (SRON), Гронінгенський університет –

“Наразі відкрито близько 20 000 навколоземних астероїдів, але набагато більше ще досі не відкрито. В динозаврів не було програми безпеки космосу (наскільки нам відомо), але оскільки в нас вона є, потрібно її використовувати.”

На додачу до астероїдів Сонячної системи, нещодавно ми вперше в історії спостережень зустрілись з міжзоряним об’єктом 1I/‘Oumuamua, який прибув до нас з іншої зоряної системи. Зустріч з Оумуамуа стала настільки неочікуваною, що астрономи розгубилися у визначенні його приналежності до астероїда чи комети та запропонували ввести нову класифікацію для таких об’єктів.

Падіння метеорита у небі над Лапландією, Фінляндія, 19 листопада 2017 року. Джерело: Aurora Borealis (LIVE!)

Хто відстежує астероїди?

Перше, що може спасти на думку це NASA. В Американському аерокосмічному агентстві дійсно мають програму стеження за навколоземними об’єктами, які, перш за все, можуть загрожувати МКС та космічним апаратам на орбіті. Крім того, у NASA навіть розробляють проект зміни траєкторій руху астероїдів Asteroid Redirect Mission (ARM), але це вже тема для майбутніх публікацій.

“Є такий спільний проект NASA та Європейського космічного агентства AIDA (Asteroid Impact & Deflection Assessment). У 2020 році NASA планує запустити космічний апарат DART, який полетить до астероїда 65803 Didymos. У цього астероїда є маленький супутник – тіло розміром півтори сотні метрів,”

– розповів Вадим Мулявка, керівник проекту Street Astronomy –

“DART вріжеться в супутник асктероїда, а у 2023 році ЄКА відправить до астероїда Didymos космічний апарат GERA, що заново вивчить траєкторію, орбіту, масу та місце удару DARTy з супутником астероїда. Таким чином, цей проект є вивченням можливості відхилення (зрушення) малих тіл з їхніх орбіт. Фактично, це буде спроба змінити його курс, побачити що вийде.”

Усе це відбувається у тісній співпраці з іншими інститутами та організаціями, приблизно, наступним чином. Наземні обсерваторії проводять автоматичне сканування неба, а спеціально натреновані комп’ютерні програми відстежують зміни у положенні об’єктів на знімках. Програма порівнює “активні” об’єкти з наявною міжнародною базою даних, і якщо порівняння не дає результатів, знайдений об’єкт додають у список, який потребує підтвердження. Ось тут починається найцікавіше, адже у гру вступають групи дослідників та астрономів-аматорів з різних країн світу, які відстежують рух кожного “кандидата” та визначають його траєкторію: чим більше “очей”, тим краще!

Українці також беруть участь у цих кампаніях та роблять свій внесок у “планетарну” безпеку. Раніше ми писали, як команди астрономів-аматорів з Рівного, Сум та Краматорська допомагають шукати астероїди та, навіть, дають їм власні назви.

Анімація руху невідомого об’єкта UKR0045. Джерело: astro.sumy.ua

Як повідомляє сайт Street Astronomy, спостереженнями за астероїдами займаються також Головна астрономічна обсерваторія НАН України.

І, наостанок, знімок Вести, найблискучішого та найбільшого астероїда головного поясу астероїдів Сонячної системи:

Астероїд Веста
Космічний апарат Dawn досліджував астероїд Веста з липня 2011 по вересень 2012 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

Перелік потенційно небезпечних для Землі астероїдів можна переглянути за цим посиланням. Але хвилюватися поки що зарано – дослідники продовжать працювати над програмами з пошуку астероїдів.

Люди мають знати, що проблеми приходять також і з космосу,”

– додала Францева.

Якщо ще більше людей на планеті підтримуватиме День астероїда, у нас з’являться гарні шанси вчасно підготуватися до однієї з таких зустрічей. Дамо шанс науці врятувати нас.