Наймасштабніша кампанія астрономічних спостережень відкриває екзопланету біля зорі Барнарда

Одна з найближчих до нас зір – зоря Барнарда – невпинно наближається до Сонця, і ми щойно відкрили в її системі екзопланету, маса якої щонайменше перевищує земну в 3,2 раза.

Надземля неподалік Сонячної системи

За словами представників Європейської південної обсерваторії, це стало можливим завдяки серії найбільш масштабних на сьогодні астрономічних спостережень та даних телескопів з різних куточків планети. Важливу роль у виявленні досі невідомої планети відіграв інструмент для пошуку екзопланет HARPS.

Астрономи зафіксували екзопланету біля зорі Барнарда, що віддалена від нас на 6 світлових років. Зоря Барнарда знаходиться у сузір’ї Змієносця та відрізняється рекордною швидкістю руху на небі серед інших зір.

“Після дуже детального аналізу ми на 99% впевнені, що планета – там,”

зазначив провідний дослідник Ігнасі Рібас –

“Однак, ми продовжимо спостереження за цією швидкісною зорею, щоби виключити можливі, але малоймовірні, природні коливання світності зорі, які могли б маскуватися у якості планети.”

Нове відкриття було описане в статті, яку сьогодні опублікували в журналі Nature. Пошуком екзопланети біля зорі Барнарда займалися проекти Red Dots та CARMENES. Раніше пошуки скелястих планет в рамках цих місій призвели до відкриття досі невідомих світів, що обертаються у найближчій до нас зоряній системі – Проксими Центавра.

Інший світ – інші умови

Екзопланета, що обертається в системі Барнарда стала другою найближчою до нас після планет у сусідній системі Проксими Центавра. Об’єкт отримав назву Зоря Барнарда b (Barnard’s Star b).

Дані спостережень показали, що Барнарда b може бути надземлею, а її маса – перевищувати масу Землі в 3,2 раза. Згідно з розрахунками, вона робить один оберт навколо власної зорі за 233 дні.

Оскільки зоря Барнарда є червоним карликом, тобто є порівняно холодною та має нижчу масу за Сонце, надземля Барнарда b отримує лише 2% від кількості енергії, що потрапляє на Землю від Сонця.

Художнє зображення зоряної системи Барнарда, яка віддалена від Сонця на 6 світлових років. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Хоча Барнарда b знаходиться в 2,5 раза ближча до власної зорі, ніж Земля до Сонця, екзопланета потрапляє на межу замерзання. На такій відстані летючі сполуки, зокрема вода, можуть конденсуватися та формувати кригу. Дослідники зазначають, що за умов, коли на поверхні температура знижується до позначки – 170 °C, розвиток життя виявляється дуже малоймовірним.

Це не перше оголошення про відкриття екзопланети на орбіті біля зорі Барнарда. Раніше астрономи припустили, але згодом відкинули факт існування твердого тіла у цій системі.

“Ми використали спостереження семи різних інструментів, вимірювання на яких проводились впродовж 20 років, зробивши це (ред. – спостереження) одним з найбільших та найбільш вичерпних наборів даних, серед коли-небудь використаних для дослідження кутових швидкостей,”

– пояснив Рібас –

“Поєднання всіх даних призвело до 771 вимірювання – велетенської кількості інформації!”

Нове відкриття об’єднало результати роботи одночасно декількох високоточних інструментів, що працювали на телескопах по всій планеті.

На думку дослідників, надземлі є найбільш поширеним типом планет, що формуються навколо зір з малою масою. Сучасні теорії передбачають, що снігова межа, де зокрема знаходиться Барнарда b, є ідеальним місцем для виникнення подібних планет.

Валентин Солонечний
Засновник Science Ukraine, науковий журналіст та популяризатор науки. Слідкує за розвитком гравітаційної астрономії, ДНК-медицини та термоядерного синтезу. Підтримує позитивізм та гуманне ставлення до природи.