Астрономи відкрили “чорну” планету, яка поглинає світло своєї зорі

Екзопланета WASP-12b
Художнє зображення екзопланети WASP-12b. Джерело: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Виявилось, що добре вивчена екзопланета WASP-12b майже зовсім не віддзеркалює світло. Що робить її практично чорною для спостерігачів.

Нове відкриття змінює уявлення астрономів про склад атмосфери планети. Крім того, WASP-12b викликає подив науковців через свою несхожість з іншими планетами такого ж класу.

Темніша за свіжий асфальт

Міжнародна команда під керівництвом астрономів з Університету Макгілла (Канада) та Університету міста Ексетер (Великобританія) вирішала детальніше вивчити склад планети, яка значилася в астрономічному каталозі як WASP-12b. Вони використали бортовий спектрограф космічного телескопа “Габбл”, щоби визначити альбедо її атмосфери – фізичну величину, яка змінюється від 0 (відповідає абсолютно чорному тілу, що поглинає все випромінювання) до 1 (відповідає ідеальному білому тілу, що віддзеркалює все світло).

За словами провідного автора дослідження Тейлора Белла, результати виявилися неочікуваними.

“Виміряне альбедо WASP-12b не перевищувало показник у 0.064. Це екстремально низький показник, що робить планету темнішою за свіжий асфальт.”

– пояснив Тейлор –

“Низьке альбедо говорить про те, що нам треба ще багато дізнатись про WASP-12b та інші схожі екзопланети.”

Виявилось, що екзопланета WASP-12b поглинає в два рази більше світла за наш природний супутник Місяць, поверхня якого має альбедо на рівні 0.12 або 12%.

Екзопланета за 1000 світлових років від нас

WASP-12b була відкрита у 2008 році поряд зі схожою на Сонце зорею WASP-12a. Інший світ, віддалений від Землі на 1400 світлових років, з діаметром майже вдвічі більшим за діаметр Юпітера, виявися не дуже привітним.

Художня візуалізація WASP-12b. Джерело: EXOPLANETS.ONE David Argemí

Завдяки астрономам ми дізнались, що WASP-12b відноситься до класу гарячих Юпітерів. Через наближеність до своєї зорі поверхня WASP-12b набула форми яйця: гравітаційні сили розтягнули атмосферу газового гіганта та нагріли її до 2600 °C. Водночас, рік на цій планеті складає трохи менше земної доби, що свідчить про шалену швидкість обертання довкола зорі.

Денний бік WASP-12b настільки розжарений, що в атмосфері не можуть утворитися хмари. Температура достатньо висока, щоби іонізувати метали та розщеплювати водневі молекули до атомів водню. Це робить WASP-12b  більше схожою на невелику зорю. Такі умови, на думку вчених, призводить до низького альбедо та значного поглинання світла від зорі.

The Astrophysical Journal (2017). DOI: 10.3847/2041-8213/aa876c