До Сонця неминуче наближаються інші зорі з галактики

Дані з космічного телескопа ЄКА Gaia, який відстежує рух понад 300 000 зір, показують, що на Сонце чекають унікальні зустрічі з іншими зорями галактики. Такі космічні рандеву не пройдуть непомітно і для внутрішніх планет, оскільки гравітаційний вплив може порушити гармонію на околицях, де панують комети та астероїди.

Сонячна система рухається по галактиці

Якщо досі ви жили у світі нерухомості, прийшов час поглянути на світ очима астрономів. По мірі того, як наша Сонячна система рухається галактикою, інші зорі рухаються своїми шляхами і також можуть потрапити на наш маршрут. Так трапляються близькі зустрічі, однак астрономи зазначають, що “близькі” в їхньому розумінні – це відстань у трильйони кілометрів.

В залежності від маси та швидкості зорі-незнайомки, її вплив на Сонячну систему почне проявлятися на відстані близько 60 трильйонів кілометрів. Першою гравітаційний вплив відчує Хмара Оорта, холодний прихисток комет та зледенілих брил, утримуваних слабким тяжінням далекого Сонця, на відстані, яка перевищує відстань між Землею та Сонцем у 100 000 разів.

Хмара Оорта відстань
Хмара Оорта відносно об’єктів Сонячної системи. Джерело: NASA

Інша зоря створить гравітаційні сили, які вплинуть на траєкторії руху об’єктів Хмари Оорта, а хаос може спрямувати їх до внутрішньої Сонячної системи, де знаходиться Земля.

Астрономи вважають, що ця хмара є джерелом великих комет, які людство спостерігає раз на 100 або 1000 років. Проте ніхто не виключає, що одна з таких брил не полетить прямим курсом на Землю.

Зустріч з Gliese 710

Космічний телескоп Gaia безперервно спостерігає за рухом зір нашої галактики. Його завдання полягає у зборі точних даних про переміщення зоряних об’єктів протягом п’ятирічної місії у космосі.

Використовуючи дані з гігантської бази даних Gaia, вчені Європейського космічного агентства визначили рух 300 000 зір, шлях яких пролягає поряд з нашим Сонцем за 5 мільйонів років у минулому та майбутньому. Розрахунки показали, що 97 зір пролетить поряд з Сонячною системою на відстані 150 трильйонів кілометрів, а 16 – пройдуть на відстані 60 трильйонів кілометрів.

За словами вчених, через 1,3 мільйона років зоря Gliese 710 увійде у Хмару Оорта та знаходитиметься на відстані 2,3 трильйона кілометрів від Сонця. Достатньо близько, щоби прихопити з собою жменю комет та астероїдів, освітивши небо майбутніх цивілізацій, однак – достатньо далеко на часовій шкалі історії Сонячної системи.

13.09 – в статті виправлена відстань, на якій Gliese 710 перебуватиме відносно Сонця. У першочерговій публікації було помилково вказано 2,3 мільйона кілометрів.

Валентин Солонечний
Засновник Science Ukraine, науковий журналіст та популяризатор науки. Слідкує за розвитком гравітаційної астрономії, ДНК-медицини та термоядерного синтезу. Підтримує позитивізм та гуманне ставлення до природи.