На Титані відкрито потужні пилові бурі – все завдяки Кассіні

Пилова буря на Титані
Художнє зображення пилової бурі на Титані, супутнику Сатурна. IPGP/Labex UnivEarthS/University Paris Diderot – C. Epitalon & S. Rodriguez

Дані, зібрані під час міжнародної місії Кассіні-Гюйгенс, яка досліджувала Сатурн та його супутники з 2004 по 2017 рік, вперше відкрили нам факт існування на Титані велетенських пилових буревіїв.

Дослідники ідентифікували пилові бурі значних розмірів у екваторіальних регіонах супутника Сатурна. Таким чином, Титан став лише третім космічним тілом Сонячної системи, де ми спостерігали пилові бурі. Як можна здогадатися, інші два – це власне Земля та Марс.

“Титан є дуже активним супутником,”

розповів провідний автор Себастієн Родріґез, астроном з Університету Парижа VII –

“Нам це вже відомо через його геологію та екзотичний воднево-вуглецевий цикл. Тепер ми можемо додати нову аналогію з Землею та Марсом – активний пиловий цикл.”

У ЄКА також зазначають, що складні органічні молекули, які формуються в атмосфері Титана, по мірі зростання падають на поверхню. Але через пилові бурі в екваторіальному поясі, вони знову можуть піднятись у повітря з великих дюн.

Зворушливий світ Титана

Те, що відбувається на Титані, дивно нагадує умови на Землі. Титан дійсно є унікальним, оскільки це єдиний супутник у Сонячній системі з відносно щільною атмосферою та єдине космічне тіло, крім нашої планети, де на поверхні можна знайти рідину.

Інфрачервоний знімок Титина
Інфрачервоний знімок Титина, отриманий космічним апаратом Кассіні-Гюйгенс у 2015 році. Джерело: NASA/JPL

Звісно, ландшафт Титана виглядає геть інакше. На Землі моря, річки та озера складаються з води, а в умовах Титана це переважно метан та етан.

Погода на Титані змінюється залежно від сезону так само, як на Землі. Ближче до рівнодення, коли Сонце перетинає екватор супутника, в його тропічних регіонах утворюються масивні хмари. Кассіні спостерігав потужні метанові урагани в атмосфері Титана під час декількох прольотів поряд з місяцем.

Яскраві плями, зафіксовані інфрачервоною камерою та спектрометром VIMS на борту міжнародної міжпланетної станції Кассіні-Гюйгенс у 2009-2010 роках. Джерело: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/University Paris Diderot/IPGP/S. Rodriguez et al. 2018

Команда Себастієна вперше побачила три незвичні екваторіальні яскраві плями на інфрачервоних знімках, отриманих Кассіні у 2009 році. Дослідники подумали, що вони зафіксували метанові хмари, однак в процесі дослідження з’ясували, що це щось зовсім інше.

“З того, що нам відомо про хмароутворення на Титані, ми можемо стверджувати, що такі метанові хмари у цій області та в таку пору року фізично існувати не можуть,”

– пояснює Родріґез –

“Конвективні метанові хмари, здатні формуватися у цій області в цей період часу, містили б величезні краплі та мали б знаходитись на дуже великій висоті, значно вище 10 км, де згідно з моделюванням знаходяться нові структури.”

Комп’ютерні моделі показали, що ці яскраві структури мають походити з атмосфери, але все ж достатньо близько від поверхні. Ймовірно, вони утворювали дуже тонкий шар крихітний твердих органічних частинок.

Оскільки це явище спостерігалось одразу з дюнами на екваторі Титана, вчені дійшли висновку, що єдиним поясненням залишаються хмари пилу, що піднялися з дюн.

Художнє зображення пилової бурі на Титані. На думку дослідників, щільні хмари складаються з частинок органічного пилу. IPGP/Labex UnivEarthS/University Paris Diderot – C. Epitalon & S. Rodriguez

Вітри, що дмуть на Титані, можуть переносити пил з дюн на значні відстані. Вони також можуть забезпечувати цикл транспортування органічного пилу на супутнику Сатурна.

Космічний апарат Кассіні-Гюйгенс (Cassini-Huygens) був створений NASA спільно з ЄКА та Італійським космічним агентством. Протягом 13 років він обертався довкола Сатурна, однак станом на 2017 рік легендарний апарат майже вичерпав свої запаси палива. Щоби запобігти випадковому зіткненню Кассіні з супутниками Сатурна, на яких може існувати життя, вчені вирішили спрямувати його “в останню подорож” до атмосфери Сатурна.

Nature Geoscience (2018). DOI: 10.1038/s41561-018-0233-2

Total
7
Астрофізика та твори Ван Гог
Далі

Унікальний інфрачервоний знімок центру нашої галактики нагадує картину Вінсента ван Гога

Астрономам вперше вдалось створити детальну карту магнітних полів, які оточують надмасивну чорну діру у центрі нашої галактики.