Безпрецедентна мапа галактики від “Gaia” з понад 1 мільярдом зір має з’явитися у квітні

ESO/S. Brunier

Через півтора року після останнього релізу зоряної мапи нашої галактики, команда космічного телескопа ЄКА “Gaia” готується опублікувати головний скарб – довгоочікувану зоряну карту Чумацького шляху з понад 1 мільярдом зір.

Другий набір даних, який об’єднає головні роки спостережень місії Gaia, згідно з прес-релізом ЄКА, буде опубліковано 25 квітня 2018 року.

Місія Гаї

Запуск Gaia з космодрому Куру відбувся 19 грудня 2013 року. З початку операційної активності у 2014 році, Гая продовжувала фіксувала траєкторії та швидкості зір нашої галактики з безпрецедентною точністю – нижче однієї тисячної кутової секунди. Такі показники забезпечило новітнє обладнання, безперервні спостереження, а також колаборація з 450 науковців та інженерів, які займались аналізом та обробкою даних.

Перша зоряна мапа від Гаї, яка охопила розташування 1 мільярда зір та оцінювальну відстані до них (паралакс), а також точні траєкторії понад 2 мільйонів яскравих зір, була опублікована у 2016 році. Ця подія вже призвела до серйозних зсувів у астрономічній спільноті та створила умови для сотень нових наукових публікацій.

Перша зоряна мапа галактики - космічний телескоп Gaia
Перша зоряна мапа галактики – космічний телескоп Gaia (14 вересня 2016 р.). Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Але астрономи по всій планеті з нетерпінням чекають на публікацію саме другого масиву даних, який стане логічним підсумком роботи космічної місії протягом 22 місяців (з 25 липня 2014 по 23 травня 2016 р.).

“Кольорова” мапа 1,3 мільярда зір нашої галактики

Нові дані міститимуть значно більше цікавої інформації для дослідників та астрономів-любителів, адже включатимуть: розташування, паралакс, а також правильні траєкторії для понад 1,3 мільярда зір Чумацького шляху.

Що перепаде зівакам, на кшталт нас? Усі любителі пороздивлятись астрономічні фото також мають залишитися задоволеними, оскільки Гая фіксувала кольори більшості з зір. Якщо бути більш точним, вона вимірювала астрономічні BP та RP магнітуди за допомогою бортового червоного фотометра. Тому можна очікувати на історичне досягнення у галузі астрономічних спостережень – найбільш досконалу та кольорову мапу нашої галактики.

І це ще не все. Другий реліз даних також міститиме: променеву швидкість для понад 6 мільйонів зір; оцінки температури для понад 150 мільйонів зір; криві світла для понад півмільйона змінних зір, включно з даними для Цефеїд та RR Ліри, а також позиції для понад 13 000 об’єктів у Сонячній системі, здебільшого, для астероїдів.

Цей сенсаційний набір даних дозволить астрономам вивчити склад, формування та розвиток нашої галактики з безпрецедентною точністю. Оце буде подія!

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.