Чумацький Шлях більше не плаский, а викривлений. Принаймні, так вважають дослідники

Художнє зображення викривленого Чумацького Шляху
Художня концепція “трішки перебільшеної”, справжньої форми нашої викривленої галактики. Xiaodian Chen (NAO, CAS)

З великої відстані спіральні галактики виглядають як тонкий диск зірок, що обертаються навколо центральної області, один раз на декілька сотень мільйонів років. Сотні мільярдів зір разом з величезною масою темної матерії забезпечують галактикам гравітаційний “клей” який тримає їх разом.

Але гравітаційне тяжіння слабшає зі збільшенням відстані. Тому в зовнішніх регіонах галактичного диску атоми водню, що складають більшу частину газового диска Чумацького Шляху, більше не тримаються площини, а розлітаються надаючи нашій галактиці S-подібного вигляду.

“Відомо, що визначити відстані від Сонця до частин зовнішнього газового диска Чумацького Шляху, не маючи чіткого уявлення про те, як цей диск насправді виглядає, досить важко,”

– каже доктор Чен Сяодянь, дослідник з NAOC і головний автор статті –

“Проте, ми нещодавно опублікували новий каталог змінних зір, відомих як класичні цефеїди, для яких можна визначити відстані з точністю від 3 до 5%.”

Цей каталог і дозволив команді розробити першу точну тривимірну картину Чумацького Шляху.

3D-розподіл класичних цефеїд у викривленому диску Чумацького Шляху
3D-розподіл класичних цефеїд у викривленому диску Чумацького Шляху. Джерело: CHEN Xiaodian

Класичні цефеїди – це молоді зорі, які в чотири-двадцять разів важчі за Сонце та до 100 тисяч разів яскравіші. Такі високі зоряні маси означають, що вони живуть мало і вмирають молодими, швидко спалюючи ядерне паливо, іноді всього лише за кілька мільйонів років. Ці зорі пульсують з періодами від кількох днів до кількох тижнів, що виявляється у зміні їхньої яскравості. Існує добре визначена залежність між світністю класичних цефеїд та періодом їхніх пульсацій. Це робить їх надійними стандартними свічками для визначення галактичних та міжгалактичних відстаней.

“Ми трохи здивувалися коли встановили, що в 3-D наша колекція з 1339 зірок та газовий диск Чумацького Шляху слідують один за одним. Це пропонує нам новий погляд на формування нашої галактики,”

– розповів професор Річард де Грійс з Університету Маккуорі в Сіднеї, Австралія, і старший співавтор статті –

“Хоча, більш важливим, можливо, є те, що в зовнішніх регіонах Чумацького Шляху S-подібний зоряний диск виявився викривлений у вигляді вигнутої спіралі.”

Це нагадало команді про попередні спостереження десятка інших галактик, які також мали вигляд вигнутої спіралі.

Відео 3D-розподілу класичних цефеїд у викривленому диску Чумацького Шляху (червоні та сині точки). В центрі розташоване Сонце. Авторство: Річард де Грійс (Macquarie University)

“Поєднуючи наші результати з цими спостереженнями, ми дійшли висновку, що викривлена спіраль Чумацького Шляху, швидше за все, викликана моментами сил (або крутними моментами) масивного внутрішнього диска,”

– пояснив доктор Ліу Чао.

ESO 510-G13 являє собою викривлену по краях спіральну галактику. Джерело: NASA/Space Telescope Science Institute.

Але тоді  виникає питання. Якщо, як вважають вчені, крутний момент масивного внутрішнього диска нашої галактики спричиняє викривлення спіралі, то чому більшість інших спіральних галактик не викривлені?

На це питання, поки що, відповіді немає.

Nature Astronomy (2019), doi: 10.1038/s41550-018-0686-7.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Далі