Обсерваторія ALMA зробила відкриття біля найближчої до нас зорі Проксими Центавра

Обсерваторія з Великим міліметровим радіотелескоп Атаками (ALMA) у Чилі зафіксувала хмару зоряного пилу довкола нашої зорі-сусідки Проксими Центавра. Серія спостережень відкрила світіння холодної хмари, яка віддалена від Проксими на відстань, еквівалентну одному-чотирьом відрізкам між Землею та Сонцем.

Головне, нові дані також свідчать про можливу присутність біля Проксими Центавра ще одного, холоднішого пояса з газу та пилу, та навіть складної мультипланетної системи. Астрономи – у передчутті нових відкриттів.

Складна система Проксими

Проксима Центавра знаходиться найближче до Сонця серед інших зір у галактиці. Наша сусідка – червоний карлик – знаходиться лише за чотири світлові роки від нас, у південному сузір’ї Кентавра (The Centaur).

Зоряна система Проксима Центравра
Зображення неба довкола яскравої зорі Альфа Центавра AB. У нижній частині видно червоний карлик Проксима Центавра, найближчу зорю до Сонячної системи. Синє гало навколо Альфа Центавра AB є артефактом фотографічного процесу, зоря насправді має блідо-жовтий колір, як Сонце. Джерело: Digitized Sky Survey 2

Відомо, що довкола Проксими обертається одна землеподібна планета Проксима b (Proxima b). Планета сусідньої системи була відкрита астрономами минулого року. Однак, виявляється, ця система приховує дещо більше за одну планету. Нові спостереження Обсерваторії ALMA відкрили випромінювання від хмари холодного космічного газу та пилу, що оточують зорю.

“Пил навколо Проксими є важливим, оскільки після відкриття планети земної групи Проксими b, це перша ознака наявності складної планетарної системи, і не лише одної планети біля зорі, яка розташована найближче до Сонця.”

– розповів провідний автор дослідження Гейлем Анґлада з Астрофізичного інституту Андалусії (CSIC).

Пиловий пояс складається з залишків матерії, яка не була використана у процесі формування більших об’єктів, зокрема планет. У таких скупчення можна зустріти як дрібні частинки пилу, розміром менше міліметра, так і величезні брили, схожі на астероїди з діаметром у декілька кілометрів.

Художнє зображення газопилового пояса навколо Проксими Центавра. Відео не у масштабі. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Дослідники встановили, що відкритий пояс знаходиться на відстані декількох мільйонів кілометрів від Проксими Центавра, і має температуру близько -230 °C. Така ж температура має бути у поясі Койпера, який охоплює Сонячну систему.

Не тільки пил

Масив даних, який отримала ALMA, також свідчить про присутність у системі Проксими ще одного утворення – другого, холоднішого пояса. Приблизні розрахунки показали, що відстань до нього може бути у десять разів більшою, однак його природа та походження інтригують вчених не менше.

Обидва пояси значно віддаленіші від центральної зорі Проксими Центавра, ніж відкрита планета Проксима b. Остання обертається на відстані чотирьох мільйонів кілометрів від свого сонця.

“Результати припускають, що Проксима Центавра може мати мультипланетну систему з багатою на взаємодії історією, що призвело до утворення пилового пояса. Подальше дослідження може також розкрити інформацію, яка вкаже на розташування ще не відкритих нових планет.”

– пояснив Анґлада.

Астрономи продовжать спостереження за системою Проксими. За словами співавтора дослідження Педро Амадо, те, що вони зараз побачили, – це “лише закуска перед тим, що буде далі.”