У системі Ross 128 знайдено другу найближчу планету з умовами для життя

Астрономи повідомляють про відкриття землеподібної планети на відстані 11 світлових років від Сонця. Новий світ отримав назву Ross 128 b і тепер є другою найближчою планетою, яку відкрили після Проксими b (Proxima b).

Ross 128 b тепер також є найближчою до нас екзопланетою, що обертається довкола неактивної зорі – червоного карлика. За словами дослідників, це збільшує шанси знайти на цій планеті життя.

Художнє зображення прольоту крізь систему Ross 128. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Астрономи відкривають черговий світ

Планету у системі червоного карлика Ross 128 відкрила команда дослідників Європейської південної обсерваторії з проекту HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher). Вони помітили на орбіті сусідньої зорі невелику екзопланету, яка робила оберт по орбіті кожні 9,9 дня.

Система Ross 128
Художнє зображення екзопланети Ross 128 b та її домашньої зорі. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Дослідники одразу збагнули, що зірвали джек-пот – таке розташування та тип домашньої зорі створювали умови для планети, схожої на Землю. Ross 128 виявилася “найспокійнішою” зорею для підтримки помірних умов на екзопланеті.

“Це відкриття базується на понад десятиріччі інтенсивних спостережень інструменту HARPS та віртуозних техніках обробки та аналізу даних. Лише HARPS продемонстрував такий рівень точності, і через 15 років з моменту запуску він залишається найкращим мисливцем на екзопланети у своєму роді.”

пояснив Нікола Астуділло-Дефру, співавтор дослідження.

Червоні карлики є одними з найхолодніших, тьмяних та найбільш поширених зір у Всесвіті. Цей факт робить їх чудовими мішенями для пошуку екзопланет.

На зустріч Сонячній системі

Система Ross 128 знаходиться на відстані 11 світлових років від нас, однак вона продовжує рух у напрямку нашої Сонячної системи і “незабаром”, лише за якихось 79 000 років, вона має стати найближчою сусідкою нашого Сонця.

Дослідники з’ясували, що екзопланета Ross 128 знаходиться у 20 разів ближче до свого сонця, ніж Земля. Попри наближеність до своєї зорі, Ross 128 b отримує лише у 1,28 раза більше радіації, ніж ми. На планеті має існувати температурний градієнт у межах -60 до 20 °C. Цього достатньо для формування помірних умов, сприятливих для існування життя.

Вчені мають продовжити дослідження відкритої екзопланети, щоби визначити, чи входить Ross b у межі “зони, придатної для життя“.

Багато червоних карликів, зокрема Проксима Центавра, схильні до випадкових спалахів, які охоплюють їхні планети. Ці спалахи супроводжуються смертельним випромінюванням в ультрафіолетовому та рентгенівському (пулюївському) спектрах. Згідно з дослідженням, Ross 128 є значно спокійнішим червоним карликом, тому її планети можуть бути найближчими до нас світами з умовами, здатними підтримувати життя.

Астрономи продовжують відкривати нові екзопланети з умовами, схожими на Землю. Наступним етапом має стати детальне вивчення хімічного складу атмосфер екзопланет та пошук біомаркерів.

Запуск нового Екстремально великого телескопа ESO (ELT), здатного на це, заплановано на 2024 рік. Тож, чекати залишилось недовго. Ross 128 b та Proxima b першими опиняться в об’єктивні нового ока людства.

Валентин Солонечний

Засновник Science Ukraine, науковий журналіст та популяризатор науки. Слідкує за розвитком гравітаційної астрономії, ДНК-медицини та термоядерного синтезу. Підтримує позитивізм та гуманне ставлення до природи.