ПРИХОВАТИ

Вода на Місяці та Меркурії: льодових покладів може бути більше

Атмосфера на Місяці - візуалізація
NASA MSFC

Раніше за допомогою обсерваторій та орбітальних космічних апаратів були виявлені поклади льоду на першій планеті від Сонця – Меркурії. Однак нове дослідження також передбачає можливість існування на Місяці товстих шарів водяної криги..

Молодий лід на Меркурії

Попри те, що на Меркурії температура поверхні сягає близько 450° за Цельсієм, планета має значну кількість кратерів, на яких дійсно можуть залишатись льодовикові родовища. Адже там, так само, як на Південному полюсі Місяця, є кратери, які ніколи не освітлюються Сонцем. А отже, родовища з льоду можуть існувати там впродовж мільярдів років.

Спочатку спостереження за полюсами Меркурія з радіолокатором виявили можливість існування товстих чистих льодових покладів. А у 2015 році космічний зонд Messenger допоміг створити єдину мапу цих утворень.

:Жовтим кольором показані ділянки з покладами льоду отримані радаром з Землі, червоним – ділянки, які постійно перебувають у тіні (космічний апарат Messenger, 2015 р.).Це порівняння підтверджує наявність водяної криги саме в регіонах стійкої тіні на Меркурії. Джерело: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington/National Astronomy and Ionosphere Center, Arecibo Observatory

“Льодовикові відкладення на Меркурії здаються набагато менш плямистими, ніж на Місяці, і відносно свіжими, можливо, оновленими впродовж останніх десятків мільйонів років,”

– зазначила Ненсі Шабо, науковий співробітник системи подвійної візуалізації ртуті Messenger з лабораторії прикладної фізики Джона Хопкінса в Лорелі, штат Меріленд.

Порівнюючи поверхні Місяця та Меркурія

У свою чергу, попередні радіолокаційні та оптичні дослідження Місяця виявили лише плямисті, неглибокі відкладення льоду. Цікаво, що полярне середовище Місяця дуже схоже на середовище Меркурія. Саме це стало мотивацією для порівняльного аналізу полярних кратерів земного супутника та першої планети.

Безповітряні поверхні Меркурія та Місяця мають багато ударних кратерів, що утворилися внаслідок взаємодії поверхні з метеороїдами або кометами. Команда проаналізувала прості кратери, утворені менш енергійними зіткненнями – такі поглиблення утримуються разом силою поверхневого шару пилу (реголіту) і мають тенденцію бути круглішими та симетричнішими, ніж великі кратери. Вчені використовували цю симетрію для оцінки товщини льоду у кратерах.

У дослідженні використовувались дані висоти, отримані Messenger (запущений у 2004 році) та Lunar Reconnaissance Orbiter (2009) для вимірювання приблизно 15 тис. простих кратерів діаметром від 2,5 км до 15 км, на Меркурії та Місяці. Дослідники встановили, що кратери стають на 10% дрібнішими біля Північного полюса Меркурія та Південного полюса Місяця, але не Північного полюса Місяця.

Крига у місячних кратерах
Ілюстрація дрібних кратерів з кригою біля Південного полюсу Місяця, що знаходиться у постійній тіні. Джерело: NASA.

На відміну від Меркурія, де лід виявився майже чистим, відкладення, виявлені на Місяці, швидше за все, змішуються з реголітом. Типовий вік простих кратерів вказує, що вони могли потенційно накопичувати лід, який згодом змішувався з верхнім пластом реголіту протягом тривалого часу.

Такі довгоочікувані результати змушують продовжувати досліджувати поверхні місць, які,  на перший погляд, можуть здаватися не надто цікавими. Втім, значні поклади водяної криги можуть бути життєво необхідними для майбутніх місій.

Nature Geoscience (2019), doi: 10.5281/zenodo.3238628.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Total