Схожа на Землю: кора Венери все ще вулканічно активна

Вулкан на Венері в уявленні художника.

Вчені з Університету Мериленду у США та їхні колеги з Інституту геофізики у Цюриху вважають, що на Венері досі відбуваються активні вулканічні процеси.

Це дослідження робить Венеру більш схожою в геологічному плані на Землю, ніж будь-яке інше небесне тіло у Сонячній системі.

Кора Венери

Під щільним хмарним покривом найближчої сусідки Землі ховається справжнє пекло: надзвичайно високий тиск та температура атмосфери, дощі із сірчаної кислоти, вуглекислий газ замість кисню та азоту.

Перші кольорові знімки з поверхні Венери (Рядянська програма Венера). Джерело: NASA National Space Science Data Center/Harvard Micro Observatory/Don P. Mitchell

У минулі роки нам вдалося до певної міри вивчити її поверхню. На відміну від Марса, Місяця та Меркурія, формування кори яких відбувалось виливами речовини з глибин планети, кора Венери є значно молодшою. Якщо на інших внутрішніх планетах (крім Землі) в останні 2-3 мільярди років формування рельєфу відбувалося ударами метеоритів, то на Венері присутні деталі рельєфу, які явно сформовані виливами магми не більш як десятки чи сотні мільйонів років тому.

Радарне зображення вінця Фотли діаметром 150 кілометрів. Джерело:

Серед цих утворень на поверхні Венери особливо виділяються вінці (coronae) – геологічні утворення овальної форми, які виникли внаслідок тривалого виливання магми у цій точці. Цей процес дуже схожий на те, як на Землі над гарячою точкою формуються вулканічні острови, подібні до Гавайських. Тільки тут, як підозрювали науковці, ми дивимося на події, які відбулися хоч і відносно недавно у порівнянні з часом існування Сонячної системи, але все ж задовго до виникнення людства.

Як утворюються вінці?

А от Лорент Монтезі та його колеги з Університету Мериленду та Інституту геофізики у Мюнхені висловили аргументовану думку про те, що вінці утворилися зовсім недавно, а можливо, формуються саме зараз. Вони створили термомеханічну модель виходу магми на поверхню Венери, який мав би створювати вінці.  Вони дійшли висновку, що цей процес має складатися із кількох стадій. Спочатку мантійний плюм, тобто розплавлений потік із глибин Венери просочується крізь кору до поверхні.

3D відтворення вінця, який дослідники виявили на поверхні Венери. Джерело: Laurent Montési

За таких умов виверження виникає тільки в центрі плюму, а в інших частинах магма застигає у корі. Поступово тиск починає підіймати кору над плюмом і формується купол. Магма виходить на поверхню і починає розсувати літосферу в усі боки, формуючи по краях підняття глибокі рови. На кінцевому етапі магма застигає і купол починає обвалюватися всередину. Цей рух «вивертає» рови по краях, перетворюючи їх на підняту кільцеву структуру.

Половина вінців на Венері досі вулканічно активні

Перші три стадії відбуваються достатньо швидко, усього за кілька сотень тисяч років, а ось четверта триває мільйони років. Відповідно, у дослідників в руках опинився інструмент для визначення приблизного віку вінців на Венері. Вони проаналізували будову кількох десятків подібних структур на Венері. В результаті було отримано висновок, що принаймні 37 з них, тобто трохи менше ніж у половини, присутні ознаки того, що остання стадія формування у них ще не нестала.

Тобто вулканічна активність у цих місцевостях не може бути старшою за чверть мільйона років. Також стадії розвитку деяких з цих структур свідчать про те, що вулканічні процеси на Венері тривають і зараз. Усе це робить Венеру найбільш схожою за геологією на Землю планетою Сонячної системи.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.